Jumat, 05 Maret 2010

A collection of six: samplers


What? Samplers. Wat? Merklappen.

I have inherited 6 from my mother in 1996. I presume that you know that these were meant for practicing stitches. They are small, about 11' x 11'.
Ik heb er 6 geërfd van mijn moeder in 1996. Ik neem aan dat jullie weten dat dit oefen handwerklapjes zijn voor meisjes. Ze zijn niet zo groot ongeveer 30 centimeter in het vierkant.


The first three are from unknown girls, though I think that the only one my mother bought at an antique fair is the one above, made by Jeanne Roudier. 
De bovenste 3 zijn van onbekende meisjes, hoewel ik denk dat de enige die mijn moeder op een antiekbeurs gekocht heeft die hierboven is gemaakt door Jeanne Roudier. 


The last three were made by my Great Aunt Jana, which is short for Adriana, who I have known very well. The other two samples that are dated must have come from Jana's posessions too, I tried to find the dates in the genealogical archives of her mother and great aunts of my mother, without succes YET, but it is fun to have such a quest, I'll keep you posted. 
De laatste 3 werden gemaakt door mijn oudtante Jana (haar doopnaam was Adriana), die ik goed gekend heb. Ik denk dat die andere twee gedateerde merklappen ook uit de boedel van Jana komen en heb daartoe wat digitaal archief onderzoek gedaan, helaas NOG zonder succes. Wil je ook eens je voorouders opzoeken? Klik hier.
Here is the first sample made by my great aunt, from 1921, a bit frayed and a little speckled, but washing these is no option. She wrote J. Bruinixs, as Jana was her nickname.
Hierboven zie je de eerste door mijn oudtante gemaakte merklap uit 1921, wat gevlekt en gerafeld, maar ja, wassen dat gaat niet. Op deze eerste merklap zet ze nog J. Bruinixs, Jana was haar roepnaam.

In 1922 though, Jana already wrote A. Bruinixs, the name of her school and the name of her village.
In 1922 borduurde Jana al A. Bruinixs, van Adriana, haar doopnaam, de naam van haar school en de naam van haar dorp.


Here is the last sampler made by Jana in 1924, two years before my mother was born.
She was a fun lady, Jana, always telling jokes. She and her husband didn't have children, but their house was always open to us. Hopefully you enjoy them, so Jana didn't make them in vain. Here is to Jana! And here is to all happy memories! 
Hier de laatste lap met een soort van oefenstopsels gemaakt door mijn oudtante. Het was een grappige dame, altijd was ze gezellig aan het 'buurten' /vertellen. Zij en haar man hadden geen kinderen, maar hun huis stond altijd voor ons open. 
Tante Jana heeft ze niet voor niets gemaakt: hopelijk vinden jullie het leuk om ze ook eens te zien. Ik leg er wel eens eentje bij een antieke pop, net alsof die zit te borduren. Bedankt voor jullie aardige commentaren, ik geniet ervan! Fijne zaterdag voor iedereen!

 
  I sometimes put a sample with an antique doll, who pretends she can embroider as beautiful as my great aunt, like this^, the photo is from my album. Thanks for your lovely comments, I enjoy them very much, have a great Saturday,
xoxo LiLi M.  

Tidak ada komentar:

Posting Komentar